|
|
|
|
Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
|
Motywowanie - motivating
proces pobudzania i utrwalania motywacji; proces świadomego i celowego oddziaływania na motywy postępowania ludzi przez stwarzanie środków i możliwości realizacji ich potrzeb i wartości (celów działania) dla osiągnięcia celów organizacji.
W procesie motywowania można wyodrębnić trzy rodzaje środków (motywatorów): środki przymusu, zachęty i perswazji. Środki przymusu polegają na podporządkowaniu zachowań motywowanego interesom i woli motywującego bez względu na jego interesy i oczekiwania. Środki zachęty oferują określoną nagrodę w zamian za oczekiwane zachowanie się motywowanego (działanie lub zaniechanie). Środki perswazji ingerują w sferę emocjonalną lub racjonalną człowieka i stwarzają sytuację, w której motywujący i motywowany osiągają integrację celu.
Motywowanie jest w każdej firmie bardzo ważną funkcją zarządzania polegającą na bezpośrednim włączeniu pracowników w nurt jej działalności i zapewnieniu niezbędnego ich zaangażowania się w swoją pracę i obowiązki, pobudzeniu ich wiedzy, umiejętności, uzdolnień dla realizacji stojących przed nią zadań.
[J. Penc]
Zobacz również:
administrowanie
,
kierowanie
,
przywództwo
,
system motywacji
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym |
|
|
|