Zasoby strategiczne - strategic resources
zasoby dające przewagę nad zasobami konkurencji. Nie wystarczy, aby posiadane przez firmę zasoby były inne. One muszą być po prostu lepsze. Takimi zasobami mogą być np.: koncesja na wykorzystanie surowca naturalnego lub wyłączne prawo do dostarczania czegoś, przewaga na rynku nad nowo wchodzącymi nań firmami, dysponowanie znaną i uznaną marką, nowoczesną technologią, sprawną siecią dystrybucji, dobrą reputacją w otoczeniu itp.
Firmy korzystające z zasobów strategicznych zazwyczaj zajmują się tymi dziedzinami działalności, w których na zachowania przedsiębiorstw silny wpływ wywiera regulacja ze strony państwa. Niekiedy samo państwo tworzy i wzmacnia zasoby strategiczne, niekiedy też je ogranicza, prowadząc politykę antytrustową. Społeczeństwo odnosi największą korzyść, gdy przewaga konkurencyjna firmy nie wynika z jej prawnego przywileju lub dominacji na rynku, lecz z własnych wyróżniających ją zdolności (np. tworzenia innowacji, sprawnego marketingu itp.)
[J. Penc]
Zobacz również:
krytyczne czynniki sukcesu
|