Strategia produktu
Powodzenie każdego produktu zależy od tego w jakim stopniu i zakresie oraz jak długo jest akceptowany i kupowany przez nabywców, co wyraża się przez długość cyklu jego życia oraz wysokość sprzedaży od chwili wprowadzenia do momentu wycofania z rynku. Strategia produktu polega na tworzeniu lub zmianie product-mix przez poszerzanie asortymentu dzięki dodaniu nowych linii produktów, przedłużeniu linii, pogłębieniu asortymentu oraz zwiększeniu bądź zmniejszeniu spójności linii. Rozróżnia się:
strategię najwyższej jakości i niezawodności produktów,
strategię wytwarzania i oferowania produktów lepszych od przeciętnej jakości wyrobów na rynku,
strategię produktów gorszych, lecz sprzedawanych po niższych cenach,
strategię asortymentu „wypełniającego” w znacznym stopniu daną branżę produktów,
strategię ciągłego ulepszania produktu w kolejnych fazach jego cyklu życia na rynku,
strategię nowych produktów uzyskiwanych za pomocą: realizacji własnych pomysłów i projektów innowacyjnych przedsiębiorstwa, nabywania praw do wynalazków, licencji, patentów na produkcje i sprzedaż wyrobów, kupna innego przedsiębiorstwa wraz z jego innowacyjnymi produktami.
[T. Sztucki]
|