Przewaga konkurencyjna - competitive advantage
rezultat wielu działań wykonanych w procesie produkcji, marketingu, sprzedaży itp., tj. we wszystkich ogniwach łańcucha wartości. Każde z tych działań wpływa na osiągnięcie korzystnej pozycji konkurencyjnej na rynku. Zdaniem M. Portera firma może wybrać jedną z dwóch dróg uzyskania przewagi konkurencyjnej, a mianowicie:
efektywniejsze przeprowadzenie działań w łańcuchu wartości, tj. dążenie do osiągnięcia jak najniższych kosztów wśród konkurencji;
wyróżnienie się na rynku, np. niepowtarzalną jakościowo ofertą dóbr i usług.
W obu przypadkach konieczne jest osiągnięcie w jakimś obszarze działalności tzw. unikalnej zdolności (distinctive competence), która stanowi silną stronę firmy trudną do naśladowania przez konkurencję.
[J. Penc]
Zobacz również:
strategie konkurencyjne
,
polityka popierania konkurencji
,
atuty firmy
,
krytyczne czynniki sukcesu
,
strategiczna przewaga
|