Kryteria formułowania zadań - criteria for formulating a task
zasady, którymi powinien się kierować menedżer w procesie organizowania pracy i przydzielania zadań pracownikowi. Zasady te można sformułować następująco:
1. Zadanie stawiane pracownikowi powinno dawać mu przekonanie, że jest odpowiedzialny za ważną część pracy.
2. Zadanie powinno być tak wyznaczone, by pracownik widział, że realizuje określony, konkretny wycinek roboty.
3. Zadanie powinno wymagać w realizacji określonych zdolności i umiejętności, co oznacza, że czynności składające się na to zadanie powinny być zróżnicowane.
4. Zadanie powinno być tak skonstruowane, aby występowało w nim sprzężenie zwrotne w stosunku do tego, co już było zrealizowane.
5. Zadanie powinno być tak skonstruowane, aby z ,,lekka przekraczało granice możliwości wykonawcy” (T. Kotarbiński) i zachęcało go do pracy twórczej i pełnego wykorzystania swojej wiedzy i uzdolnień.
Znaczenie tych zasad nie jest jednakowe w organizowaniu różnych prac. Toteż każdy menedżer powinien je uwzględniać stosownie do konkretnej sytuacji i możliwości pracownika.
[J. Penc]
Zobacz również:
pole swobody działania
,
sprawstwo w działalności zawodowej
,
poczucie własnej skuteczności
|