Sprawność systemu zarządzania - management system efficiency
właściwy sposób realizacji stosowanego stylu zarządzania umożliwiający ekonomiczne osiąganie przyjętych celów.
Sprawność ta zależy głównie od trzech czynników:
poziomu motywacji: stosowany system motywacyjny powinien prowadzić do zbieżności celów indywidualnych pracowników z celami firmy;
poziomu kompetencji kierownictwa: warunkiem podejmowania racjonalnych decyzji jest posiadanie przez decydentów odpowiednich uzdolnień i umiejętności;
sprawności systemu informacyjnego: bariera źródeł i techniki przetwarzania informacji jest główną przeszkodą w podejmowaniu rozsądnych decyzji.
W literaturze z zakresu zarządzania wymienia się bardzo różne czynniki, które decydują o tej sprawności. Są to na przykład: styl kierowania, kreatywność pracowników, sprawność systemu informacji, dostęp do źródeł informacji, sprawnść organizacyjna, kultura i inteligencja przedsiębiorstwa, poziom motywacji, sprawność komunikowania się z ludźmi, klimat organizacyjny, operatywność podejmowania decyzji, humanizacja środowiska pracy, respektowanie wymogów etycznych i wymogów ochrony środowiska, otwartość na zmiany, poziom kompetencji kierownictwa, poziom komputeryzacji itp.
Sprawność systemu zarządzania powinna sprowadzać się więc do zasady kierowania istniejących w organizacji zasobów przez nieznaczną siłę (bez niszczenia tych zasobów) w pożądanym kierunku, który wyznacza misję firmy.
[J. Penc]
Zobacz również:
twórcza destrukcja
,
synergia
,
sterowanie
|