Nowe marki - new brands
firma decydująca się na nadanie wyrobowi marki powinna dokonywać możliwie najwłaściwszego jej wyboru i dobrze ją obmyśleć, jako że marka indywidualizuje nowy produkt i identyfikuje go z firmą. Nadając markę wyrobowi może ona wybrać nazwisko, nazwę związaną z lokalizacją, nazwę sugerującą jakość, styl życia, nazwę stworzoną sztucznie itp.
Według K. Robertsona nazwa stanowiąca markę powinna sugerować pewne korzyści płynące z posiadania produktu, skuteczność i jakość produktu, np. sposób działania lub kolor, powinna odróżniać się od innych, nie powinna oznaczać niczego negatywnego w innych językach (np. w języku hiszpańskim ,,nova” znaczy ,,nie działa”, w języku angielskim ,,nova” znaczy nowa – gwiazda), a także powinna być łatwa do wymawiania, zapamiętania i rozumienia.
Firmy, wybierając nazwę, tworzą zazwyczaj listę propozycji, dyskutują zalety różnych nazw, wykonują (zlecają wykonanie) testy skojarzeń, łatwości wymowy i zapamiętywania i w końcu dokonują wyboru korzystnej dla swych wyrobów marki.
[J. Penc]
Zobacz również:
strategia marki produktu
|