Merchandising - merchandising
proces obejmujący zakup, zarządzanie zapasami towarów oraz wystawę asortymentu towarów, których sukcesywna sprzedaż pozwoli osiągnąć przedsiębiorstwu cele marketingowe.
W literaturze brak jest zgodności co do teorii pojęcia merchandising. Pojęcie to wywodzi się od słowa ,,merchand” – kupiec lub słowa ,,merchandise” – kupować, handlować, dbać o zbyt towarów, reklamować, promować towary. Niektórzy autorzy przez merchandising rozumieją po prostu zbiór taktyk i konkretnych działań, które stosują specjaliści od marketingu w celu przyciągnięcia konsumentów i przekształcenia ich w nabywców i które są stosowane do rozpoznanych potrzeb i oczekiwań klientów. Tak na przykład rozumie merchandising A. Wiśniewski, według którego pojęcie to oznacza zespół działań promocyjnych stosowanych w punkcie sprzedaży detalicznej: opakowanie, sposób prezentacji towarów, często za pomocą specjalnych urządzeń, np. stelaży reklamowych, rozdawanie próbek i gadżetów reklamowych, rozplanowanie sali sprzedażowej i rozmieszczenie w niej asortymentu towarów, konkursy, degustacje, wykorzystanie cen jako środka promocji (np. przeceny, ceny psychologiczne itp.).
W firmach najczęściej rozumie się merchandising ogólnie jako zabiegi specjalne i technikę sprzedaży, w wyniku których towar jest prezentowany klientowi.
[J. Penc]
Zobacz również:
promocja
,
reklama
|