Kreatywność - creativity
zdolność do kojarzenia spraw, które pozornie nie mają ze sobą związku a przez to do wynajdywania nowych rozwiązań, pomysłów i produktów. Kreatywność oznacza więc posiadanie takich zdolności, jak odkrywanie, projektowanie, wynajdywanie, porządkowanie, przewidywanie i planowanie. Kreatywność nie jest równoznaczna z inteligencją, chociaż inteligencja ułatwia rozbudzenie i wykorzystanie posiadanej kreatywności oraz generowanie nowych rozwiązań i dróg do nich prowadzących dzięki łatwiejszej zmianie modelu myślenia.
W przedsiębiorstwie należy stwarzać atmosferę stymulującą pracowników do kreatywnej współpracy przy rozwiązywaniu problemów, wzmacnianiu ich umiejętności twórczego myślenia. Należy więc:
pomagać pracownikom w wykazywaniu aktywności i zachęcać do innowacji;
starać się niwelować autorytatywne postawy i zapewniać pracę w odprężonej atmosferze;
zapewniać psychologiczną swobodę myślenia, niezależnego od hierarchii stanowisk, co ułatwia twórcze działanie;
mobilizować pracowników do przyswajania sobie nowej wiedzy, informacji i spostrzeżeń, podnosić ich poziom intelektualny;
stwarzać klimat do wysuwania i dyskutowania pomysłów, wysuwać własne pomysły do przedyskutowania;
stosować techniki sprzyjające systematycznemu powstawaniu pomysłów twórczych (np. pakiet pomysłów, technika scenariusza itp.).
Kreatywność pracowników ma podstawowe znaczenie w procesie adaptacji jednostki do życia w organizacji i podnoszeniu efektywności jej działania. Jednostka kreatywna charakteryzuje się m.in. następującymi cechami:
posiada silną potrzebę eksploracji (wykazuje większe zainteresowanie problemami firmy);
posiada wysoką tolerancję dwuznaczności (faworyzuje problemy wieloznaczne, wymagające analizowania);
jest bardziej elastyczna w procesie myślowym i niezależna w ocenie;
cechuje się zachowaniami innowacyjnymi (generuje pomysły).
[J. Penc]
|