Witamy, 18 kwietnia 2024 r. Imieniny: Apoloniusza, Bogusławy
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Cykl życia organizacji - organization life cycle

– różne, następujące po sobie stadia rozwoju organizacji, zmienne sytuacje działania, procesy przemian, wymagające odpowiedniego podejścia i rozwiązywania. Na cykl ten składa się pięć faz, a każda z nich kończy się jak gdyby swoistą rewolucją, będącą odpowiedzią na pojawiający się kryzys. Fazy te, to:
1. Faza budowy: w tej fazie główny wysiłek jest skierowany na rozwój wyrobu mającego szansę zbytu oraz na wejście na rynek, które cechuje się kreatywnością i przedsiębiorczością: organizacja rośnie a systemy zarzą-dzania dostosowują się do wydarzeń i sytuacji. Po ugruntowaniu działalności i wprowadzeniu na rynek wy-robów na czoło wysuwa się dążenie do rentowności i zwiększenia dopływu środków na zapewnienie kapitału obrotowego i na inwestycje.
2. Faza przetrwania bądź rozbudowy: w tej fazie wiele organizacji w miarę rozszerzania działalności ma kłopoty finansowe. Musi zasięgać krótkoterminowe kredyty. Nowe rynki wymagają nowych rodzajów działalności, a nowi odbiorcy – nowych produktów. Firma musi się nastawić nie na przetrwanie, lecz na różnicowanie swoich działań i wyników (dywersyfikacja) oraz sposobów konkurowania (aktywny marketing). Jeśli rozbudowa się powiodła musi ustabilizować się na obranym kursie.
3. Faza konsolidacji, bądź dalszej ekspansji: w tej fazie organizacja dąży do zapanowania nad całością swoich działań. Dla kierowania potrzeba coraz więcej informacji, potrzebna jest też silna koordynacja rozrzedzonych i zróżnicowanych operacji. Wobec nasilającej się konkurencji firma musi zwiększać nakłady na badania i rozwój, obniżać koszty (i ceny), doskonalić marketing, przyciągać wspólników, podejmować działania wyprzedzające, zaciągać kredyty długoterminowe itp. Dynamiczny rozwój przedsiębiorstwawyrównuje się, utrwala ono swoją pozycję na rynku, bądź też poszukuje dalszych możliwości wzrostu.
4. Faza dojrzałości: w fazie tej przedsiębiorstwo ma już utrwaloną pozycję na rynku; osiągane dochody wystarczają mu na pokrycie wydatków, choć czasami też musi zaciągać kredyty. Musi ono nadal inwestować w nowe technologie, marketing, ochronę środowiska itp. Jeżeli kierownictwo potrafi przystosować przedsiębiorstwo do zmian, to mimo intensywnej konkurencji stadium to może trwać dość długo.
5. Faza odnowy bądź likwidacji: w fazie tej organizacji zagraża kryzys, toteż niezbędne jest przyspieszenie procesu przemian umożliwiających dostosowanie się do zmienionych warunków otoczenia, odzyskanie rentowności, innowacyjności i motywacji. Konieczna jest rewizja a także przeformułowanie strategii i celów długookresowych, zmiana organizacji oraz wzmożenie penetracji rynku w celu znalezienia nowych możliwości wzrostu. Jeśli uda się przywrócić przedsiębiorstwu witalność i szansę istnienia, może ono powtórzyć cykl życia. Wszystko odbywa się od nowa, lecz na wyższym poziomie.



« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Lojalność nabywców -

systematyczne, stale powtarzające się zakupy danego produktu w tym samym miejscu przez tych samych nabywców na zasadzie przyzwyczajenia, zaufania...

Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch