Zarządzanie Zasobami Ludzkimi - Human resource management
ogólnie jest to takie sterowanie procesami związanymi z pracownikami firmy, aby służyli oni osiągnięciu celów strategicznych przedsiębiorstwa. Obejmuje ono:
1. Formułowanie misji przedsiębiorstwa odnoszącej się do pracowników (określanie strategii personalnej firmy);
2. Nabór pracowników (metody selekcji i naboru);
3. Motywowanie (system wynagrodzeń, system motywowania, planowanie ścieżki kariery, system szkoleń i doskonalenia zawodowego);
4. Rozstawanie się z pracownikami (planowanie zwolnień, wcześniejszych emerytur, pomoc w znalezieniu nowego miejsca pracy (outplacement), analiza przyczyn wymówień składanych przez pracowników). [Red.]
W pracy pod red. W. Golnau precyzuje się, że na proces zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji składają się:
- Planowanie zasobów ludzkich, które ma na celu zapewnienie organizacji właściwej liczby pracowników o właściwych cechach, na właściwych stanowiskach, w odpowiednim czasie i w ramach określonych środków finansowych. Prowadzi się je po to, aby z jednej strony – zabezpieczyć przedsiębiorstwo przed niedoborem zasobów ludzkich niezbędnych do realizacji wyznaczonych celów, a z drugiej – aby nie dopuścić do wzrostu kosztów pracy spowodowanego nadmiarem pracowników.
- Rekrutacja kandydatów do pracy, która oznacza proces poszukiwania przez organizację kandydatów zainteresowanych obsadą oferowanych stanowisk, którzy spełniają założone kryteria.
- Selekcja kandydatów do pracy, z którą wiąże się duża odpowiedzialność, gdyż zatrudnienie niewłaściwego człowieka może mieć dla organizacji poważne negatywne konsekwencje.
- Ocena i motywowanie pracowników – ocenianie pracowników polega na wdrażaniu w formie ustnej lub pisemnej osądu o pracownikach lub – inaczej mówiąc – na wartościowaniu ich cech osobowych, zachowań i efektów pracy, natomiast motywowanie w pracy to nic innego jak wywierania wpływu na pracowników w taki sposób, żeby zapewnić ich zaangażowanie w pracę, a w konsekwencji – sukces firmy.
- Szkolenia i rozwój pracowników, postrzegane jako ważna inwestycja w przyszłość organizacji.
- Kariery pracownicze – zmiany zachodzące w firmie w dużej mierze dotyczą zasobów ludzkich. Przemieszczenia pracownicze mogą odbywać się w układzie poziomym (horyzontalnym) i pionowym (wertykalnym). Przemieszczenia poziome (transfery) to przenoszenie pracowników na stanowiska znajdujące się na tym samym szczeblu zarządzania. Na ruch w pionie składają się degradacje, które oznaczają przenoszenie pracowników na niższe szczeble struktury organizacyjnej, oraz awanse wiążące się z przemieszczeniami na wyższe szczeble.
- Zwalnianie pracowników (derekrutacja) – jest celowym działaniem prowadzącym do rozwiązania umów o pracę, czyli ustania prawnych podstaw świadczenia przez pracobiorców pracy na rzecz dotychczasowego pracodawcy. Rozstanie pracowników z organizacją może wynikać z inicjatywy kierownictwa reprezentującego interesy organizacji. W przypadku gdy motywem przeprowadzania zwolnień jest nadmierne zatrudnienie, mówi się o redukcji zatrudnienia.
|