Witamy, 29 marca 2024 r. Imieniny: Marka, Wiktoryny
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Psychologia - psychology

Termin „psychologia” pochodzi od starożytnych Greków, jako zbitka dwóch słów psyche, czyli dusza i logos, czyli nauka, myśl, mowa. Przez wiele stuleci psychologię definiowano jako naukę o duszy. W ewolucji poglądów na temat przedmiotu psychologii ukształtowały się koncepcje:
1. ontologiczna uznająca, że jej przedmiotem jest dusza rozumiana jako swoisty byt,
2. subiektywistyczna uznająca jako jej istotę świadomość, a jako metodę badania introspekcję, tj. osobiste subiektywne przeżycia,
3. obiektywistyczna czy behawiorystyczna, uznająca „psychologię bez duszy” i koncentrująca się na eksperymentach, obserwacji, opisie i analizie zachowań,
4. podświadomościowa uznająca za przedmiot psychologii psychikę człowieka rozumianą jako podświadomość, a także jako osobowość,
5. relacyjna. Zwolennik relatywistycznego nurtu T. Tomaszewski uznał, że przedmiotem psychologii jest „czynność psychiczna” rozumiana jako zachowanie się ukierunkowane na osiągnięcie określonego celu i uwzględniające możliwość jego osiągnięcia.
Uzupełnieniem tego poglądu stała się „teoria sytuacji”. Sytuację stanowi taki układ jej elementów, które mają znaczenie dla określonych czynności celowych. Psychologia nie jest nauką normatywną i nie określa ludzi w kategoriach dobra i zła, lecz ma charakter opisowy i umożliwia poznanie mechanizmów psychicznych funkcjonowania człowieka i podejmowania przez niego działań uznanych za celowe. W tym rozumieniu nauka psychologii, a zwłaszcza psychologia stosowana ma ważne znaczenie dla ekonomii, dla badania zachowań konsumentów na rynku oraz dla ustalania oddziaływania instrumentów marketingowych, a zwłaszcza percepcji produktów, cen i promocji. Psychologia społeczna zajmuje się zachowaniami ludzi zachodzącymi w grupach, postawami, przesądami oraz społecznymi interakcjami.
[T. Sztucki]



« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Dobra publiczne - dobra i usługi, których konsumpcja przez jedną osobę nie zmniejsza ilości dostępnej dla innych osób. Ponadto konsumpcji tych dóbr nie można...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch