Witamy, 19 kwietnia 2024 r. Imieniny: Alfa, Leonii
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Kolor - colour

Odgrywa ważne znaczenie w psychologii oddziaływania marketingu. Za pomocą kolorów można dostarczać wiele informacji, odbieranych przez znajdujące się w oczach pręciki i czopki, dwa typy komórek wrażliwych na światło. Ciepłe kolory, do których należą czerwony, pomarańczowy i żółty, kojarzą się ze słońcem. Kolory zimne to zielony i niebieski. Kolor żółty, jako kolor słońca, daje wrażenie ciepła i bezpieczeństwa, jest dobrze widoczny z daleka, podobnie jak kolor czerwony, który wywołuje ponadto silne wrażenie emocjonalne. Kolory proste, jasne i żywe są bardzo popularne i dobrze odbierane przez ogół nabywców. Na bardziej wyrafinowane gusty oddziałują kolory złożone w odcieniach śliwki, szarości, głębokiej zieleni. Kolory wiśniowy i lila są uznawane za „królewskie”. Jaskrawoczerwony lub pomarańczowy kolor przyciąga uwagę. Odcienie kolorów ciepłych wydają się wzmagać wesołość. Starsi ludzie wolą kolory blade, najmniej zaś lubią żółty. Małe dzieci reagują najsilniej na ciepłe jaskrawe kolory, takie jak żółty, pomarańczowy i czerwony. Młodzi ludzie wolą ciepłe i jaskrawe kolory, takie jak czerwony. Ludzie żyjący w ciepłych krajach, gdzie jest dużo silnego słonecznego światła, wolą kolory jaśniejsze i cieplejsze. Natomiast mieszkańcy krajów o zimnym klimacie wolą kolory zimne. W niektórych krajach czerń związana jest ze śmiercią, biel natomiast jest symbolem czystości i małżeństwa, w innych zaś biel jest kolorem śmierci, co wskazuje, że upodobania i sposoby użycia kolorów zmieniają się, a więc muszą być dostosowane do położenia geograficznego i wartości kulturowych ludności poszczególnych krajów. Kolory miejsc sprzedaży, a zwłaszcza produktów i ich opakowań wywierają często decydujący wpływ na podjęcie decyzji zakupu. Korzystne oddziaływanie koloru w reklamie rozpowszechnianej za pomocą druku i ruchomego obrazu wynika z następujących jego właściwości: oddziałuje silnie na uczucia, zwiększa przyciąganie uwagi, umożliwia przedstawianie naturalnego wyglądu produktów, co ułatwia ich odróżnianie, identyfikowanie i zapamiętywanie. Kolor zwiększa dostrzegalność i atrakcyjność przekazu promocyjnego, zapewnia realizm obrazu produktów. Kolor jest „psychologicznym językiem” i kształtuje psychiczny nastrój odbiorcy. Kolor stanowić może obramowanie dla ważnych treści lub dla całego ogłoszenia, może także oddzielać jego elementy, które nie są logicznie ze sobą powiązane. Istotne znaczenie mają także barwy logo drukowane na materiałach biurowych, broszurach i opakowaniach, tworzące znak danej firmy. Powinny mieć charakterystyczną barwę i kształt pozwalający na łatwą identyfikację firmy. Percepcja kolorów jest ograniczona – odbiorca może przyswoić nie więcej niż 5-8, a w szczególnie dogodnych warunkach do 12 kolorów. Badania nad zastosowaniem koloru w reklamie wskazują, że należy stosować takie kolory, które pozwalają odtworzyć wierny obraz produktu i pomagają odróżnić w sklepach jeden produkt od innych. Dobór kolorów powinien uwzględniać preferencje nabywców, co do ulubionych przez nich barw i zapewniać dobrą czytelność opakowań produktów i tekstów promocyjnych. Ustalić można następującą gradację kolorów z punktu widzenia siły przyciągania uwagi: żółty, zielony, niebieski. Dla ułatwienia dostrzegalności niesprecyzowanego kształtu należy jako tła użyć koloru zielonego, żółtego lub czerwonego. Do określonych kształtów nadają się wszystkie kolory, z wyjątkiem pomarańczowego i niebieskiego. Przy kompozycji graficznej należy brać pod uwagę takie czynniki jak: intensywność, jasność i kontrast kolorów. Łączenie kolorów kontrastujących (żółty-czerwony, biały-zielony) wpływa na zwiększenie czytelności.
[T. Sztucki}

Zobacz również: kolorystyka


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Koncepcja marketingu - Wyraża dążenie i ukierunkowanie działalności przedsiębiorstw dla osiągania maksymalizacji konsumpcji, maksymalizacji satysfakcji nabywców,...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch