Zarządzanie strategiczne - strategic management
wiedza i sztuka stosowana w celu zespolenia strategii i działań dla osiągnięcia wysokiej sprawności wewnętrznej firmy i jej harmonijnego rozwoju w ścisłym powiązaniu z aktualnym i przyszłym otoczeniem w celu zmniejszenia niepewności. Istotą zarządzania strategicznego jest więc przygotowanie systemowych gwarancji dla sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa w niesprzyjających warunkach stale zmieniającego się otoczenia i wykorzystania tych zmian jako sposobności do podejmowania nowych działań lepiej zaspokajających potrzeby odbiorców i interesy przedsiębiorstwa.
Według H. I. Ansoffa podstawowymi funkcjami zarządzania strategicznego są: badanie otoczenia i prognozowanie kierunków rozwoju procesów zachodzących zmian w otoczeniu, analiza sytuacji i możliwości tkwiących wewnątrz organizacji, rozwijanie jej własnego potencjału oraz wybór i realizacja strategii zgodnej z długofalowymi celami, do których ta organizacja dąży. Każde przedsiębiorstwo musi dzisiaj wprowadzać zarządzanie strategiczne. Nie wystarczy bowiem wiedzieć dokąd chce się zajść, trzeba obrać drogę i sposób osiągnięcia celu. To zaś umożliwia dobrze zaprojektowana strategia. Strategia bowiem wyznacza, jaką drogą przedsiębiorstwo zamierza kroczyć, aby osiągnąć swoje długofalowe cele, a więc kierunek marszu ku przyszłości.
[J. Penc]
Zobacz również:
formułowanie strategii
,
planowanie strategiczne
|