Wybór strategii - strategy selection
procedura związana z ustalaniem kryteriów oceny strategii i na ich podstawie dokonywania analizy i porównań jej wariantów w celu wyselekcjonowania wariantu najkorzystniejszego (optymalnego). W. A. Cohen proponuje przyjęcie za podstawę wyboru strategii sześć takich kryteriów, a mianowicie:
1. Wewnętrzna zgodność (spójność). Czy wszystkie elementy zgadzają się ze sobą (stanowią zwartą całość)? Czy popierają się wzajemnie i dają efekt synergii?
2. Zgodność (spójność, koegzystencja) z otoczeniem. Czy proponowana (wybierana) strategia zadza się z otoczeniem zwłaszcza rynkowym, z którym styka się menedżer do spraw marketingu?
3. Odpowiedniość (trafność) w świetle dostępnych zasobów. Strategia może się nie powieść, bez względu na to jak będzie broniona według ,,książkowego podejścia”, jeśli odpowiednie zasoby nie będą dostępne i nie będzie można ich wdrożyć. Dlatego też czasami gorsza strategia (second-best) może być lepsza, jeśli ma ona zabezpieczenie w dostępnych zasobach.
4. Satysfakcjonujący poziom ryzyka. Najlepsza strategia, w której ryzyko jest tak wysokie, że zagraża przeżyciu firmy, nie może być warta zachodu. We wszystkich przypadkach ryzyko musi być dobrze skalkulowane: spodziewane zyski muszą być szacowane w stosunku do kosztów.
5. Rozsądny (możliwy do przyjęcia) horyzont czasu. Czas jest krytycznym elementem efektywności wykorzystania zasobów. Dlatego też horyzont czasowy powinien mieć znaczenie zasadnicze zarówno dla opracowania jak i implementacji strategii.
6. Wykonalność strategii. Czy strategia jest możliwa do realizacji i czy zapewni ona firmie powodzenie dzięki uwzględnieniu poprzednich kryteriów.
[J. Penc]
Zobacz również:
strategia
,
elementy strategii
,
formułowanie strategii
|