Witamy, 20 kwietnia 2024 r. Imieniny: Agnieszki, Amalii
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Unifikacja zachowań - behaviour unification

sprowadzenie zachowań do jednej normy, do jednolitości, najczęściej pod wpływem przyjętego autorytetu, poglądu czy stanowiska. Identyfikacja z autorytetem (poglądem, opinią itp.) i naśladowanie go utrwala umiejętność selektywnego interpretowania zdarzeń, aby potwierdziły one z góry ustalone sposoby zachowania. Unifikacja zachowań w firmie jest w dużym stopniu spowodowana technologią wytwarzania, jej strukturą organizacyjną i obowiązującą kulturą.
Miarą unifikacji jest stopień ujednolicenia (standaryzacji) zachowań, czyli ograniczenie dowolności postępowania. Wyróżnia się dwa aspekty tego ujednolicenia:
 standaryzację procedury, dotyczącą zdarzeń i działań występujących w organizacji regularnie, np. przygotowanie decyzji, przekazywanie informacji, awansowanie itp.;
 standaryzację ról, określającą jak dalece organizacja ujednolica definicje ról, wymagania kwalifikacyjne do ich pełnienia, sposoby podnoszenia ich efektywności, sposoby wynagradzania itp.
Nadmierna unifikacja zachowań może się przekształcić w biurokrację i schematyzm działania, w którym nie ma miejsca na własną inwencję i inicjatywę. Może prowadzić do wykształcenia się postaw konserwatywnych i wyuczonej nieudolności, tj. asekuranctwa i trzymania się przepisów i obowiązujących (także zwyczajowo) procedur oraz utrwalenia się oporu wobec zmian. Może też powodować wykształcenie się zachowań korzystnych dla organizacji i otoczenia (np. szczególna troska wszystkich pracowników o wysoką jakość produkcji, kulturalną obsługę klienta, ochronę środowiska itp.) dzięki narzuceniu jednostce systemu celów i wartości, które zostaną przez nią internalizowane i przestrzegane w praktycznym działaniu.
Znaczenie unifikacji zachowań może więc być zarówno pozytywne jak i negatywne. Zależy to od typu kultury organizacyjnej panującej w instytucji, tj. od tego, jakie wartości i normy się unifikuje.
[J. Penc]

Zobacz również: konformizm , stereotyp , syndrom przeciętności , syndrom przystosowania , integracja , kultura organizacji


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Zdolność kredytowa - zdolność kredytobiorcy do terminowej spłaty kredytu wraz z odsetkami. W odniesieniu do przedsiębiorstwa wyznacznikiem tej zdolności jest poziom...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch