Cele przedsiębiorstwa - corporate objektives
to pożądane przez dominującą w niej koalicję kierownictwa przyszłe stany rzeczy, do osiągnięcia których firma zmierza, czyli krótko: pożądany stan spraw, który chce ona (jej kierownictwo) zrealizować, poświęcając na to odpowiednie środki. W nowoczesnej firmie cele jej kierownictwa powinny być zbliżone z celami pozostałych pracowników, a przynajmniej ich większości. Upraszczając nieco zagadnienie, można cel działania firmy określić jako formalnie ustalone i przewidziane do zrealizowania zamierzenia wynikające z jej potrzeb własnych i otoczenia, w którym ona działa. Podobnie można też określić jej cel strategiczny. Można przez to pojęcie rozumieć perspektywiczne zamierzenia kierownictwa firmy optymalizujące wykorzystanie jej potencjału i sytuujące ją na korzystnej pozycji w przyszłości. Menedżerowie ustalając cele powinni zawsze pamiętać o tym, aby były one tak sformułowane, żeby możliwy był pomiar stopnia ich realizacji. Wyznaczenie zadań, których nie można skonfrontować z wynikami gospodarczymi jest tylko zwykłą deklaracją a nawet hipokryzją.
Jako mierniki celów ekonomicznych mogą służyń np. rentowność sprzedaży, stopa zysku, ROI; miernikami rynkowymi mogą być np. udział w rynku, postrzeganie firmy na rynkowu, przychody ze sprzedaży; mierniki finasowe to np. stopień płynności finansowej, zdolność kredytowa, stopień zadłużenia kapitału własnego.
|