Sygnały rynkowe - market signals
działania konkurentów będące bezpośrednią lub pośrednią wskazówką dotyczącą ich zamiarów, motywacji, celów lub sytuacji wewnętrznej. Stanowią one pośrednią formę komunikowania się na rynku, a wiele zachowań konkurentów może dostarczać informacji pomocnych w ich analizowaniu i formułowaniu własnej strategii działania.
Dostrzeganie i właściwe odczytywanie sygnałów rynkowych stanowi ważne narzędzie analizy zachowań konkurentów i opracowywania własnej strategii. Często jednak konkurencja może nadawać fałszywe sygnały w celu wprowadzenia innych firm w błąd i skierowania ich aby podjęły, bądź zaniechały działań z korzyścią dla emitującego te sygnały. Dostrzeżenie różnicy między fałszywym a prawdziwym sygnałem wymaga niekiedy wnikliwych ocen. Według M. Portera ważnymi rodzajami sygnałów rynkowych są: zapowiedzi działań, informacja po fakcie, jawne dyskusje o sytuacji w sektorze, omawianie i wyjaśnianie własnych posunięć przez konkurentów, prawdopodobna i rzeczywista taktyka konkurentów, sposób początkowego wdrażania zmian strategicznych, rozbieżność z dawnymi celami, z poprzednimi normami, wojująca marka wyrobu i prywatne przywództwa antytrustowe.
[J. Penc]
Zobacz również:
słabe sygnały
,
badanie rynku
,
monitoring środowiska
,
wczesne ostrzeganie
|