Strateging - strategic organization improvement, strateging
stosowane w praktyce zintegrowane metody ułatwiające sformułowanie strategii rozwoju przedsiębiorstwa dla różnych możliwych scenariuszy przyszłych zmian w otoczeniu firmy, wybór strategii najkorzystniejszej (symulacje komputerowe) oraz określenie problemów strategicznych wymagających rozwiązania. Idea strategingu wyraża się w dynamicznym doskonaleniu organizacji (dynamic organization improvement) w wyniku angażowania do tych procesów elit intelektualnych (wybitnych specjalistów) oraz szerokiego stosowania w praktyce nowoczesnych metod zarządzania strategicznego. Strateging, krótko mówiąc, to strategiczne doskonalenie firmy na podstawie nowoczesnych metod diagnozowania i rozwiązywania problemów oraz projektowania zmian strategicznych i wprowadzania tych zmian do poszczególnych obszarów działalności firmy, jej struktury i kultury.
Specjaliści od zarządzania strategicznego opracowali wiele takich metod ułatwiających strategiczne doskonalenie organizacji (firmy). W. Biliński i J. Wojeński prezentują na przykład metodę, której procedura obejmuje (metoda PESER):
identyfikację celów strategicznych;
określenie wartości i reguł kreujących zmiany w przedsiębiorstwie;
projektowanie sposobów kontrolowania przez przedsiębiorstwo czynników strategicznych poprzez zmiany w relacjach z otoczeniem, w asortymencie, zaopatrzeniu, sprzedaży, technologii, w polityce kadrowej, inwestycjach i w formalnej strukturze organizacyjnej;
analizę potencjalnych problemów związanych z wdrażaniem zmian strategicznych w przedsiębiorstwie;
psychologiczne przygotowanie zmian w firmie.
[J. Penc]
Zobacz również:
reorganizacja
,
zarządzanie zmianami
|