Oczekiwania pracowników - employee expectations
interesy, potrzeby, nadzieje pracowników na osiągnięcie lepszych warunków pracy, płacy i życia w pracy. W świecie pracy istnieją dzisiaj następujące oczekiwania, które powinno się brać pod uwagę w kierowaniu kadrami (wg R. Schultza):
Większość ludzi chciałaby mieć stałą, sensowną pracę (zabezpieczone miejsce pracy) i wiedzieć jakim zadaniom mogą sprostać.
W pewnych dziedzinach wielu ludzi chciałoby pracować w dużej mierze samodzielnie.
Chcieliby być informowani nie tylko o sensie i celu swojej pracy; życzą sobie również informacji o przewidywanym rozwoju ich miejsca pracy i otoczenia, jak również o możliwościach uczestniczenia w decydowaniu o zmianach personalnych i zmianach w przedsiębiorstwie.
Kładą nacisk na aktualnie dobre warunki pracy, na które składają się nie tylko warunki techniczno-organizacyjne, ale i socjalne.
Są zainteresowani rozwojem materialnym i socjalnym.
Cenią bardziej kontrolę wyników niż niespodziewanie zarządzoną kontrolę zachowań.
Wolą kontrolę własną (samokontrolę) niż kontrolę przeprowadzaną przez przełożonego.
Są to oczywiście oczekiwania przybliżone, gdyż sformułowanie powszechnie akceptowanych oczekiwań jest niezwykle trudne, jako że zróżnicowani są sami ludzie, a także zróżnicowane są warunki, w których oni żyją i pracują, czy też muszą pracować i żyć.
[J. Penc]
Zobacz również:
potrzeby
,
aspiracje
,
wartości oczekiwane
|