Witamy, 28 marca 2024 r. Imieniny: Anieli, Kasrota
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Organizacja wirtualna - virtual organisation

jest to nowa forma kooperacji przedsiębiorstw wykorzystująca do współpracy globalne sieci komputerowe (Internet) podczas realizacji wspólnych celów jej uczestników. Jest ona odpowiedzią na nowe wymogi globalnej konkurencji, a jednocześnie rezultatem rozwoju globalnych sieci komputerowych i jednorodnych technik komunikowania się jej uczestników na rynku.
„Wirtualność” jest cechą stopniowalną, mierzoną poziomem elastyczności przedsiębiorstwa w jego proaktywnej adaptacji do zmian w otoczeniu (wirtualny – mogący zaistnieć; znaczenie tego sło-wa pochodzi od słów łacińskich: virtualis – skuteczny, virtus – moc).
Podstawą wirtualnej formy organizacji jest „centrum kluczowych kompetencji” (rdzeń organizacji), obejmujące umiejętności kształtowania strategii globalnej opartej na przedsiębiorczej wizji i misji, która jest skoordynowana ze strategiami jego poszczególnych dziedzin działalności. Natomiast funkcje rzeczowe organizacji takie jak: badania i rozwój, zaopatrzenie, produkcja, logistyka, marketing, sprzedaż są realizowane przez odrębne jednostki, umownie nazywane „dostawcami usług”.
Zmienność konfiguracji dostawców usług umożliwia przedsiębiorstwu nabycie nowych kompetencji i aktywną reakcję na aktualne i przyszłe zmiany w otoczeniu. Rdzeń organizacji sieciowej to przede wszystkim kapitał intelektualny, możliwości finansowe, innowacyjne i marketingowe. Podstawą działalności firmy-rdzenia jest unikalny produkt, usługa, a jej powiązania z innymi firmami w sieci są oparte na aliansach strategicznych, wzajemnych kontaktach, interakcjach. Nie nabywając praw własności do innych organizacji, firma–rdzeń współpracuje z uczestnikami sieci i ponosi mniejsze ryzyko prowadząc wspólną dla sieci działalność na rynkach.
Rozwój OW prowadzi do integracji całego łańcucha wartości rdzenia organizacji z jego współpracownikami w sieci. Zasadniczą cechą OW jest jej umiejętność identyfikacji najlepszych kontraktów na rynku, jak też zdolność do pozyskiwania i integrowania odpowiednich zasobów w celu ich realizacji. Jej granice funkcjonowania ulegają ewolucji w czasie, w zależności od współpracujących ze sobą aktualnie uczestników sieci. Poszczególne przedsiębiorstwo może być w tym samym czasie członkiem kilku OW.
[M. Dolińska]



« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Etyka biznesu - poważne reagowanie na regulacje prawne, sygnały rynkowe oraz potrzeby społeczne i ekologiczne, a także przewidywanie intencji prawodawcy i trendów...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch