Narzędzia motywowania - motivation tools
motywatory; różnorodne środki i sposoby oddziaływania przełożonego na podwładnych dla skłonienia ich do działań umożliwiających osiągnięcie jego celów (celów organizacji).
Narzędzia motywowania można podzielić na trzy grupy:
środki przymusu: obejmują one wszelkie rozkazy (nakazy i zakazy), polecenia i zalecenia oraz rady przełożonego, a także własne zobowiązania i powinności przyjęte na siebiedobrowolnie. Środki te zakładają podporządkowanie się woli przełożonego lub interesom organizacji, bez względu na interesy i potrzeby pracownika;
środki zachęty: obejmują wszelkie obietnice dawane pracownikowi, że w razie zastosowania się do zalecenia nastąpią konsekwencje, których wynik użyteczny przekroczy znacznie koszt wykonania zlecenia. Środki te oferują pracownikowi określoną nagrodę w zamian za oczekiwane zachowanie (działanie lub jego zaniechanie), pozostawiając mu swobodę decyzji co do akceptacji nagrody i związanego z nią zachowania;
środki perswazji: obejmują one różne formy ingerencji w sferę emocjonalną lub racjonalną pracownika poprzez wmawianie, sugerowanie, odwoływanie się do uczuć, autorytetu, patriotyzmu itp. Środki te zmierzają do zmiany postaw i zachowań ludzi oraz stanu ich umysłów, a więc nie tylko zmiany osobowości człowieka, ale także jego sytuacji. Mają one charakter wewnętrzny odwołujący się do motywacji wewnętrznej, która wiąże się z takimi czynnikami jak: zamiłowanie i zainteresowanie pracą, zaangażowanie w zadanie, identyfikacja z firmą, przyswojone normy i zasady itp.
[J. Penc]
Zobacz również:
motywowanie
,
system motywacji
|