Witamy, 19 kwietnia 2024 r. Imieniny: Alfa, Leonii
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Napięcie motywacyjne - motivational tensity

specyficzna reakcja systemu regulacji psychicznej, powstająca wtedy, gdy zostaje naruszony istniejący w którymś z jego układów stan równowagi (J. Reykowski). Typową przyczyną napięcia motywacyjnego jest deprywacja potrzeby, tj. trwający przez jakiś czas brak ważnych dla człowieka czynników – ważnych biologicznie, psychologicznie bądź społecznie.
Napięcie motywacyjne może być wywołane również przez:
 dodatnie oddziaływanie fizyczne, np. otrzymanie czegoś smacznego do zjedzenia, ładnego do obejrzenia, przyjemnego do usłyszenia itp.;
 ujemne oddziaływanie fizyczne (oddziaływanie przykre, drażniące, wstrętne itp.);
 oddziaływania, które wpływają na poczucie własnej wartości (obniżająco lub podwyższająco);
 zadania otrzymane do wykonania, bądź postawione sobie samemu;
 informacje, które naruszają lub umacniają system przekonań jednostki (jej wyobrażenia o świecie, uznawane zasady, normy, itp.);
 informacje, które powodują poczucie niepewności lub redukują to poczucie (zapowiadają możliwość jego zmniejszenia);
 zdarzenia i okoliczności dotyczące innych osób lub instytucji, z którymi jednostka czuje się związana.
Napięcie motywacyjne może być dodatnie i ujemne. Formę dodatnią przybiera ono wówczas, gdy człowiek uświadamia sobie perspektywy lepszego zaspokojenia potrzeb, podwyższenia własnej ważności, lepszego zrozumienia czegoś itp. Formę ujemną przybiera zaś ono wtedy, kiedy występuje pogorszenie stanu jednostki lub groźba takiego pogorszenia (trudne zadania, przykre wiadomości, kłopoty finansowe, obniżenie własnej wartości, wiadomość o chorobie itp.).
[J. Penc]

Zobacz również: motywowanie , natężenie motywacji


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Koncepcja marketingu - Wyraża dążenie i ukierunkowanie działalności przedsiębiorstw dla osiągania maksymalizacji konsumpcji, maksymalizacji satysfakcji nabywców,...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch