Witamy, 19 kwietnia 2024 r. Imieniny: Alfa, Leonii
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Inflacja - inflation

ogólny i trwały wzrost cen towarów i usług powodujący spadek realnej wartości (siły nabywczej) pieniądza. Inflacja może być spowodowana przez:
 zwiększenie ilości pieniądza w obiegu poprzez wzrost emisji, któremu nie towarzyszy proporcjonalny wzrost produkcji towarów i usług;
 zmniejszenie ilości towarów i usług na rynku w wyniku zmniejszenia produkcji, importu itp.;
 zwiększenie szybkości obiegu pieniądza, czyli zmniejszenie rezerw pieniężnych ludności.
Jeżeli inflacji towarzyszy bezrobocie to taki stan w gospodarce nazywa się stagflacją, a jeśli łącznie z bezrobociem i inflacją występuje recesja to taki stan nazywa się slumpflacją.
W zależności od tempa wzrostu przeciętnego poziomu cen inflację klasyfikuje się jako:
 inflację pełzającą: stopa wzrostu cen wynosi od 1 do 9% w ciągu roku;
 inflację galopującą: stopa wzrostu cen mieści się w przedziale od 1 do 15% miesięcznie;
 megainflację: ceny rosną powyżej 15%, ale mniej niż 50% miesięcznie;
 hiperinflację: wzrost cen przekracza 50%, a może nawet wynosić kilkaset procent miesięcznie.
W literaturze ekonomicznej wymienia się różne rodzaje inflacji. Generalnie jednak wyróżnia się dwa jej typy: inflację pchaną przez koszty (cost-push inflation), zwaną też inflacją dostawców i inflację ciągnioną przez popyt (demand-pull inflation), zwaną również inflacją nabywców.
Inflacja powoduje zarówno straty jak i korzyści. Powoduje ona spadek wartości oszczędności oraz nieusprawiedliwione oddłużanie się, ponieważ spłata kredytów jest dokonywana pieniądzem o niższej wartości. Jeśli spadek wartości pieniądza przybiera na sile, wówczas następuje ucieczka pieniądza w wartości rzeczowe (np. w nieruchomości, dobra trwałego użytku), spada skłonność do inwestowania, na czym cierpi rozwój i dobrobyt kraju.
[J. Penc]

Zobacz również: krzywa Laffera , ucieczka od pieniądza


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Koncepcja marketingu - Wyraża dążenie i ukierunkowanie działalności przedsiębiorstw dla osiągania maksymalizacji konsumpcji, maksymalizacji satysfakcji nabywców,...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch